mandag 2. februar 2009

Kommentar til Arne Krokan’s innlegg om rektorskoler og rektorkompetanse.

Den første tanken som slo meg etter å ha lest innlegget var waow den som nå hadde vært ung og nytilsatt og fått opplevd rektorer som hadde gått gjennom den skisserte opplæringen.

Kanskje det ville vært retter å tenke waow den som nå hadde vært elev.

Samtidig så tenker jeg at etter en del år i skoleverket, både som elev og lærer at de rektorene jeg har erfart slett ikke er så borte vekk de heller. Husker fremdeles rektor fra realskolen som hadde en aura av respekt rundt seg, både i skolen og ellers i samfunnslivet.

Ser vi på dagens rektorer så har vel også de gjennomgått ”en rektor skole”. Alle rektorer så vidt jeg vet både en solid utdanning og ofte en bred yrkeserfaring, enten fra skoleverket eller fra annen virksomhet. Ofte fra begge deler.

Jeg forstår jo at for være rektor trengs det kompetanse, men er ikke sikker på at det en rektorskole vil føre til en bedre skole. Tror på sikt det vil være like bra å få rektorer med ulik bakgrunn og erfaring inn i skolen.
Nøkkelen til å få en god skole ligger like mye i å få disse rektoren til å utveksle erfaringer på en god måte. Jeg tror vi på denne måten at vi vil få ett større mangfold blant lederne i skoleverket. Så får det helle være en utfordring for skoleeier og utnytte samlet kompetanse og erfaring blant rektorene på en god måte.



Du kan lese Arne Korkans innlegg her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar