mandag 30. november 2009

IKT-regler og opphavsrett i videregående skole sett fra mitt ståsted

Reglene for IT bruk ved vår skole er knyttet til fylkes skolereglement. Dette er todelt, en del er selve skole­reglementet, en annen del er de regler eleven skriver under på for å få tilgang til å bruke egen Pc på skolen vis fylketskommunens nettverk. I tillegg får eleven en gjennomgang av disse reglene ved skolestart. Reglene er nokså generelle, men dekker etter min mening mye i måten de er utformet. Der som pr. i dag etter min mening er en stor mangel er hvordan forholde seg til Web 2.0 i skolesammenheng. Dette gjelder faktisk både for elever og lærere.

Jeg vil ikke gjengi alle reglene her men peker på en viktig en sett fra mitt ståsted:

Datautstyret kan i skoletiden kun brukes til normal drift i henhold til elevens opplæring og i samsvar med skolens gjeldende reglement.

Denne linjen alene dekker en hel del. Det betyr at elvene må bli lært hva er normal drift. Hva er tillatt og hva er ikke tillatt. Det som for meg er det viktigste her er ikke hva elevene gjør på pcen, om de bruker facebook eller vg, men hvorfor det gjør det. Er hensikten knyttet til undervisningen. Vi har som skole en viktig rolle i å lære elvene riktig databruk på en arbeidsplass, jeg tenker hva riktig etisk bruk på en arbeidsplass.

En viktig faktor her er læreren og holdningen denne har. Tillater læreren elevene å sitt å lese papirutgaven av VG i noen situasjoner, så kan dette gjøres også på nettet, men der arbeidsøkten av en slike karakter at det ikke passer seg, må elevene få klar beskjed om det. Og læreren må være konsekvent i måten han hun håndhever dette på. Dette viktige her er at dette er relatert til elevens opplæring. Det samme gjelder kommunikasjon mellom elevene (eller andre), er dette er relatert til elevens opplæring så er det ok, hvis ikke så er det lærerens jobb å stoppe dette.
Et verktøy for lærerne i denne sammenhengen er denne paragrafen hentet fra det fylketskommunale­skolereglementet.

Mobiltelefon eller annet personlig elektronisk utstyr skal være avslått slik at det ikke forstyrrer noen i opplæringstiden. Ved brudd på bestemmelsen kan mobiltelefonen/ utstyret beslaglegges. Den/det blir i så fall utlevert ved skoledagens slutt

Selvfølgelig har vi også en oppgave i å lære elvene å bli digitale borger utenfor skolen også, men jeg oppfatter denne oppgaven til å handle om skoletiden.

En annen relevant del av reglementet er delen om kildehenvisning. Dette er noe som ikke er spesielt for digitale medier, men kanskje mer aktuelt her, Det å gi elevene en god opplæring i hvordan dette håndteres er stadig viktigere.

Brukes informasjon fra internett i skolearbeid som skal danne grunnlag for vurdering, skal alltid nettadresse oppgis som kildehenvisning. Forsøk på å utgi slikt materiale som egenprodusert anses som fusk og vil bli vurdert i forbindelse med fastsettelse av standpunktkarakteren i atferd (jf § 5-6).

Hvor vidt disse reglene er gode eller ikke er en bred diskusjon. Reglene er lite konkrete, men etter min mening er dette også nødvendig. Etter hvert er det så mange muligheter i forhold til bruk av Ikt at et regleverk fullt av forbud vil være lite hensikt messing, Holder en fast på at all bruk av pc i skoletiden skal være relatert til elvens opplæring har en dekket det meste. Det som kan synes som et større problem er å få lærene til å handheve denne reglen. Når det gjelder delen om kildehenvisning må opplæringen om dette knyttes til plagiering og regler og lover om kring dette. En annen viktig del av reglementet er delen om mobbing. Her må skolen være helt klar på hva som ikke er lov. Slike det er i dag forsvinner denne delen litt i reglementet.

Plaging, mobbing, vold, tyveri, rasistisk atferd eller andre brudd på allment aksepterte atferdsnormer aksepteres ikke. Det presiseres at bruk av mobiltelefoner og andre tekniske hjelpemidler med lyd eller bilde på en slik måte at det oppfattes krenkende, også omfattes av denne paragrafen.

Skolen og lærene må ha en klar og tydelig holdning til dette med mobbing og formidle denne til elevene.

Mitt syn på bruk/ misbruk av IKT i skolen
Når en skal drøfte dette mener jeg at det er viktig å tenke på hva skolen er for. Primært er elevene på skolen for å få opplæring.


Bruken av IKT må sees i denne sammenhengen. Det er lett å argumenter for ulike begrensninger, driften av datanettverket blir enklere, elvene blir ikke så lett avledet osv.m, men jeg tror stenging og begrensning er veien å gå. Vi har ikke IKT for a nettverket skal være lett å drive. Og når det gjelder avleding påstår jeg at det er undervisningen som er feil, ikke tilgangen til ulike nettsider.

Et eksempel, 15 elever skal lage en oppgave med stoff hentet fra Internett. Alle går i gang, 4 tar på øreklokker og høre på spotyfie, (klart problem for nettkapasiteten), 2 andre blir ivrige på msn, et par på Facebook og noen går i gang med det de skal gjøre. Kan vi løse dette med å stenge nettesider, eller forby dette i regleverket? Etter min mening er regleverket godt nok i dag, pcen skal kun brukes til normal drift i henhold til elevens opplæring


Så reglene finns, det gjelder bare å finne gode måter å håndheve disse på. I mitt eksempel tror jeg vill latt starten på denne oppgave vært en gruppe oppgave. Samlet 4 og 4 elver rund hver pc så hadde mye av problemet vært løst.

Når det gjelder bruk av ulike nettjenester så er det klart at dette må snakkes om. Kanskje også til en viss grad prøves. De tjenestene som elevene allerede i dag brukes børe etter min mening dras inn i undervisningen, slik at en kan få peke på fordeler og ulemper verd bruk av slike tjenester.

Grunnen til jeg sier til en viss grad er at en del av det vi finner på nettet kan være avhengighets skapende. Og jeg vil ikke være den som viser elevene for eksempel Scond Life og senere få høre at en eller to av elevene har blitt helt hekta.
Jeg ser en større utfordring i å tenke frem gode læringsoppdrag hvor de ulike tjenestene kan knyttes inn, heller enn å stenge disse tjenestene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar