onsdag 17. desember 2008

Får vi elevene for nære?

Får vi elevene for nære?

Ser det ligge mange nye muligheter i bruk av Web.20. Vi kan lage wikier sammen med elevene, vi kan blogge, vi kan gå på facebook og sikkert mye annet kjekt.

Samtidig som dette åpner for mange nye måter å drive undervisning på, stiller det også meg som lærer overfor en rekke nye problemstillinger.

Personlig
Det er vanlig at når en lærer går på byen velger han/hun gjerne en plass som hvor en vet at det er liten sjanse for å treffe elever. Mitt inntrykk at med Web2.0 kan jeg fort få elevene tettere inn på livet enn jeg gjerne ønsker.

Facebook
Når en tar i bruk for eksempel facebook og gjør eleven til venner, har en med en gang sluppet elevene nærmer inn på livet en det de er i dag.
Jeg kjenner til 2 varianter på vår skole i dag, en lærer kommunisere med elevene på facebook, dette har medført at han ikke bruker facebook til annet enn skolearbeid. Grunnen til det er at kobler han seg på facebook har han elever på tråden med en gang. En annen lærer svarer konsekvent nei til elevene når de spør om å bli venner på facebook.
Er digital kommunikasjon andeledes?
En annen ting er måten en kommuniser på, Det virker på meg at mange har andre grenser når de kommuniserer digitalt en ved vanlig kommunikasjon i klasserommet. Det er bare å lese noen blogginnlegg i tilknytning til avisartikler for å se hva jeg mener. Det er også en kjent sak at terskelen for å legge bilder fra fester og lignende ut på nettet er rimelig lav. Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Tenker at elevene er mine venner i Facebook samtidig som de har bilder liggende som jeg ikke vil kobles opp mot.

Blogg
Hvilke grenser skal jeg her sette for elevene? Tross alt så skal det de skriver i utgangspunktet vises frem til hele verden.

Juridisk
Det er vel også en juridisk side av bruken av Web2.0 som må avklares. Dersom mitt undervisningsopplegg inkluderer bruk av blogg, wiki eller facebook. Hvem er da ansvarlig for det som blir publisert i disse kanalene. Er det eleven, er det foreldrene, meg som lærer eller rektor.
Tenker en gitt situasjon, jeg lager et blogginnlegg som jeg ber elevene kommentere, en av elevene tar eksempler fra egen hverdag i svaret sitt. Hvem skal avgjøre om innlegget skal publiseres, og hvem er ansvarlig for det?

Se for meg at det på sikt må utarbeides en felles retningslinjer fra sentralt hold hvordan den enkelt lærer skal forholde seg til Web2.0 og muligheten som ligger her.

En del av samfunnet.
Bruken av blogg, facebook o.l er jo blitt en del av samfunnet vi lever i. Det er klart det må taes i bruk på skolene også. Det jeg stiller spørsmål om er hvilken form. Kan vi for eksempel bruk web2.0 muligheten i mer lukket form i starten. Dette for å lære elevene opp i de etiske siden i bruken av Web2.0 før vi gjør alt offentlig..

3 kommentarer:

  1. Flott innlegg om lærere, elever og web 2.0!

    Du oppsummerer innlegget i tråd med mine tanker om emnet, at web 2.0 kan tilrettelegges med egne "rom" der skolearbeid kan ha sin naturlige plass.

    En slik løsning kan bidra til at vi ikke får elevene for nære.

    Uavhengig av dette er det store utfordinger for både lærere og elever som eksponerer seg i åpne web 2.0 løsninger.

    SvarSlett
  2. Flott innlegg om elever, lærere og web 2.0

    Du oppsummerer innlegget i tråd med mine tanker om emnet. Det kan opprettes egne "rom"
    i web 2.0 som kan benyttes i skolearbeid.

    Dette kan være med å bidra til at vi ikke får elevene for nære.

    Uavhengig av dette kan elever og lærere som eksponerer seg i åpne web 2.0 løsninger få store utfordringer alt etter hva som er lagt ut. Vi får jo mange eksempler på hva naiv eksponering på nett kan føre til.

    Med Hilsen
    Einar Hansen
    Åkrehamn vidaregåande skole

    SvarSlett
  3. Veldig mange gode problemstillinger her! Facebook oppfatter jeg som privat, og ikke en arena der jeg ville kommunisert med elever.

    Når det gjelder blogging med elever kan en jo velge ulike grader av åpenhet. Ellers kan en jo bruke læringsplattformene om en ikke vil publisere for hele verden, men heller for en utvalgt gruppe.

    SvarSlett