lørdag 13. desember 2008

Utfordinger for skolen

Utfordringer som pedagogisk dataansvarlig på videregående skole.
En utfordring for pedagogisk dataansvarlig er spriket i ikt kunnskaper mellom læreren. De som er kommet lengst vil stadig videre. Samtidig som andre har nok med å komme på et akseptabelt IKT nivå. (hva nå det måtte være)

Hvis en tenker seg at en har en lærer av hver av disse kategoriene på VG1 nivå innefor samme studieretning vil en, når elevene kommer på VG2 oppleve elever som har ulik erfaring i å bruke IKT i undervisningen.
Utordringen for IKT ansvarlig blir da:
- skal en bakke opp de som er kommet lengst og oppfordre dem til å gå videre i å ta i bruk nye dataverktøy, eller skal en be disse holde igjen litt i påvente av at de som henger litt etter skal komme opp på et nivå som gjør at VG1 klassen får lik erfaring med bruk av IKT kunnskaper?

1 kommentar:

  1. Ja takk begge deler :-)

    - bakke opp de som er kommet lengst og samtidig heve kompetansen på de som ikke har kommet like langt!

    Uansett IKT kompetansenivå sliter vi vel alle med å lage et godt brukergrensesnitt for brukerne. Hvis de med best IKT kompetanse utvikler bedre brukergrensesnitt, så kan det være lettere for de med lav IKT kompetanse å komme etter (slipper å gå alle omveier opp til toppen.

    Med hilsen
    Einar Hansen

    SvarSlett